Skarga do Rzecznika Praw Pacjenta w 4 prostych krokach
Jak złożyć skargę do Rzecznika Praw Pacjenta?
Co może zrobić Rzecznik Praw Pacjenta, jak doszło do błędu medycznego?
- Rzecznik Praw Pacjenta może uczestniczyć w każdej sprawie o błąd medyczny, gdzie leczenie nie było zgodne z aktualną wiedzą medyczną lub nastąpiło naruszenie prawa pacjenta do informacji i do udzielenia świadomej zgody na leczenie.
- Zakres działalności Rzecznika Praw Pacjenta: prowadzenie postępowań wyjaśniających naruszenie praw pacjenta, wszczynanie postępowania z urzędu lub na wniosek poszkodowanego, zgłaszanie swojego udziału w toczącym się postępowaniu – Rzecznik Praw Pacjenta posiada uprawnienia prokuratora, występowanie w sądzie cywilnym w indywidualnych sprawach pacjentów.
- Rzecznik Praw Pacjenta może przystąpić do postępowania karnego lub cywilnego w sprawie o błąd medyczny lub naruszenie praw pacjenta na każdym jego etapie.
- Rzecznik Praw Pacjenta może składać oświadczenia i zgłaszać wnioski, jakie uzna za właściwe, oraz przytaczać fakty i dowody na ich potwierdzenie.
- Rzecznik Praw Pacjenta ma prawo wglądu w dokumentację procesową poszkodowanego pacjenta – oznacza to, że należy mu doręczać pisma procesowe, zawiadomienia o terminach i posiedzeniach oraz orzeczenia sądowe.
- Rzecznik Praw Pacjenta może zaskarżyć każde orzeczenie sądowe dotyczące błędu medycznego lub naruszenia praw pacjenta, od którego służy środek odwoławczy.
- Biuro Rzecznika Praw Pacjenta znajduje się w Warszawie, ul. Młynarska 46.
Prawa Pacjenta w 11 krokach
Krok 1 Każdy pacjent ma prawo do zgłaszania działań niepożądanych, produktów leczniczych.
- W przypadku wystąpienia błędu medycznego lub naruszenia praw pacjenta koniecznie zgłoś się do jednej z instytucji: Rejestr Błędów Medycznych, Wojewódzka Komisja ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych, Okręgowa Izba Lekarska, Sąd Cywilny, Prokuratura.
Krok 2 prawo do świadczeń zdrowotnych
- Każdy pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych, które odpowiadają wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są według przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych procedurze ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia świadczenia udzielane są niezwłocznie.
- Każdorazowo świadczenia zdrowotne winny być udzielane z należytą starannością, w warunkach spełniających wymagania fachowe i sanitarne, przy udzielaniu których osoby wykonujące zawód medyczny kierują się zasadami etyki zawodowej.
- Skarga na lekarza
Krok 3 prawo do uzyskania informacji
- Każdy pacjent ma prawo do uzyskania informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych.
- Pacjent powinien być informowany o możliwych następstwach wdrożonej terapii oraz rokowaniu. Informacja medyczna może zostać również przekazana osobom upoważnionym np. małżonkowi, członkowi rodziny, osobie bliskiej.
Krok 4 prawo do wyrażenia zgody
- Każdy pacjent ma prawo do wyrażenia zgody. Zgodę należy wyrazić dopiero po uzyskaniu wszelkich niezbędnych informacji o stanie zdrowia i leczeniu.
- Lekarz ma obowiązek poinformować pacjenta o podwyższonym ryzyku i szczegółach zabiegu operacyjnego, zastosowaniu metody leczenia lub diagnostyki.
- Pacjent po uzyskaniu pełnej informacji w formie pisemnej wyraża zgodę na proponowane leczenie.
Krok 5 prawo do tajemnicy wszelkich informacji z Tobą związanych
- Każdy pacjent ma prawo do tajemnicy wszelkich informacji. Pacjent może zadecydować o tym komu zostaną udzielone wrażliwe informacje związane z leczeniem.
Krok 6 prawo do poszanowania intymności i godności w szczególności w czasie udzielania Ci świadczeń zdrowotnych
- Każdy pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych.
- Możesz poprosić o obecność osobę bliską. Osoba towarzysząca może być przy pacjencie podczas badania, konsultacji lekarskich, zabiegu, operacji itp.
Krok 7 prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
- Każdy pacjent ma prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami. Ponadto pacjent ma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej – czyli opieki, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
Krok 8 prawo do dostępu do dokumentacji medycznej
- Każdy pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych. Placówka medyczna ma obowiązek udostępniania dokumentacji medycznej również osobie upoważnionej, np. do wglądu lub w formie kopii albo odpisu.
Krok 9 prawo do zgłoszenia sprzeciwu
- Każdy pacjent ma prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza.
Krok 10 prawo do opieki duszpasterskiej
- Każdy pacjent ma prawo do opieki duszpasterskiej w czasie pobytu w szpitalu, zakładzie pielęgnacyjno–opiekuńczym lub opiekuńczo-leczniczym, sanatorium uzdrowiskowym czy hospicjum.
Krok 11 prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie w szpitalu
- Każdy pacjent ma prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie w szpitalu, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym lub opiekuńczo-leczniczym, sanatorium uzdrowiskowym, hospicjum.
rzecznik praw pacjenta skarga
Pomagamy napisać skargę do Rzecznika Praw Pacjenta skontaktuj się z nami online m.me/RejestrBledowMedycznych lub mailowo kontakt@rejestrbledowmedycznych.pl lub telefonicznie 722 007 220